پادشاه اسپانیا پذیرای اولین سفیر «کشور فلسطین» شد

«حسنی عبدالواحد» که تاکنون به‌عنوان نمایندگی دیپلماتیک فلسطین در مادرید فعالیت‌ می‌کرد، روز دوشنبه به‌عنوان سفیر کشور فلسطین استوارنامه خود را به پادشاه اسپانیا تقدیم کرد.

به گزارش مشرق، این تغییر و تحولات پس از آن رخ می‌دهد که در ماه مه گذشته، دولت اسپانیا در تصمیمی هماهنگ با ایرلند و نروژ، «کشور فلسطین» را در بحبوحه تهاجمات و جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در غزه به رسمیت شناخت.

عبدالواحد در ۱۹ مه ۲۰۲۲ این پروتکل را تکمیل کرده بود که سفرا را به‌عنوان نمایندگان کشورشان در اسپانیا رسمیت می‌بخشد، اما در مقام رئیس هیئت دیپلماتیک فلسطین. او به جای تقدیم استوارنامه، مانند کاری که روز دوشنبه انجام داد، پیام «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را به «فیلیپه ششم» پادشاه اسپانیا رسانده بود.

سفیر کشور فلسطین استوارنامه خود را در مراسم رسمی در کاخ سلطنتی اسپانیا که در آن سفرای جدید مصر، قطر، استرالیا، پاراگوئه و پرو حضور داشتند، تقدیم فیلیپه ششم کرد.

به گزارش وب‌سایت‌ «لاوانگاردیا»، به رسمیت شناختن فلسطین به‌عنوان یک کشور در ۲۸ مه، رتبه نمایندگی دیپلماتیک در مادرید را به یک سفارت ارتقا داد.

اندکی پس از آن، وزارت امور خارجه اسپانیا با ارسال یادداشت شفاهی به هیئت دیپلماتیک فلسطین اعلام کرد که آنها از «تمام امتیازات و مصونیت‌های مربوط به کشورها طبق قوانین بین‌المللی برخوردارند، با توجه ویژه به کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک و کنوانسیون وین در مورد روابط کنسولی.»

در سال ۲۰۱۰، هیأت تشکیلات خودگردان فلسطین در مادرید از سوی دولت وقت این کشور به‌عنوان مأموریت دیپلماتیک فعالیت خود را آغاز کرد. از آن زمان به بعد، رؤسای مأموریت‌های پی در پی آن، جایگاهی مشابه سفیران داشتند، نزد پادشاه حاضر شده و در گردهمایی‌های هیئت دیپلماتیک شرکت کردند.

سفیر جدید فلسطین تاکید کرد که حرکت روز دوشنبه یک گام بیشتر رو به جلو است و «تغییری فراتر از ماهیت نمادین آن بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است.»

از زمان توافق‌های کنفرانس صلح که در سال ۱۹۹۰ در مادرید برگزار شد، اسپانیا همواره از پیشنهاد ۲ دولتی برای حل مناقشه بین فلسطین و رژیم صهیونیستی حمایت کرده است. در شرایطی که دور جدید جنایات صهیونیست‌ها از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شده و دورنمای آتش‌بس هم دیده نمی‌شود، بیش از ۴۱ هزار فلسطینی تاکنون به کام مرگ کشیده شدند که بیشتر آنها را زنان و کودکان بی‌گناه فلسطینی تشکیل می‌دهند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس